6 “túlélő mítosz” a vízről

A túlélés során, gyakorlatilag bármilyen helyzetben, kulcskérdés a folyadék, konkrétan a víz szerzése, utánpótlása. Az emberi test sokkal kevesebb ideig bírja víz nélkül, mint élelem nélkül, azonban a nem megfelelő forrásból származó, vagy nem megfelelően kezelt víz többet árt, mint használ, kifejezetten veszélyes lehet,  ezért fontos, hogy legyen mindig tartalék vized otthon, az autóban. Legjobb, ha tasakos tartós vizet tárolsz, ami öt évig is eláll.

 

Íme 6 általános tévhit a vízforrásokkal kapcsolatban:

1. A nem állóvíz biztosan iható.

Sokan gondolják, hogy a patakokból, kisebb folyamokból biztonságosan ihatnak, azonban ez feltétlenül igaz. Mivel Te a vízzel csak egy bizonyos szakaszon találkozol, nem tudhatod, honnan ered, illetve milyen területeken folyt át, mielőtt odaért hozzád. A nem állóvizet választani az állóvíz helyett alapvetően jobb alternatíva, de a víznek ezen formáját is mindig kezeld megfelelően.

2. Ha havat eszem, azzal hidratálhatom magam

Ez szintén tévhit, a havat a tested fel kell melegítse, meg kell olvassza, ez a folyamat a kiszáradás fokozódásához vezethet, valamint a kihűlést is elősegíti.

Ha a hó már jó ideje a földön hever, az emberi szervezet számára káros baktériumokat is tartalmazhat. Lehetőleg csak friss, fehér havat használj hidratálásra, de csak úgy, ha előtte megolvasztottad azt. Természetesen ebben az esetben is a legjobb, ha valamilyen módon megtisztítod fogyasztás előtt.

3. A kis mennyiségben fogyasztott sós víz nem probléma

DE! Méghozzá hatalmas, a sós víz fogyasztása, még kis mennyiségekben is hamarabb vezet kiszáradáshoz és halálhoz, mintha egyáltalán nem ittál volna. A sós vízzel tudod hűteni testedet, de soha ne idd meg.

4. A természetes mélyedésekben, repedésekben talált víz biztonságosan iható

Szintén tévhit, a veszély abban rejlik, hogy nem tudod, mióta áll ott, milyen baktériumok fejlődtek ki benne, melyek veszélyesek lehetnek. Az ilyen formában talált vizet szintén meg kell tisztítani.

5. A vizelet elfogyasztása meggátolja a kiszáradást

Igazság szerint ez csak félig tévhit, extrém esetben(!), maximum 1-2 alkalommal segíthet a kiszáradás kitolásában. A vizelet alapvetően a szervezet egyik méregtelenítési folyamata, azon keresztül a szervezet számára nem használható salakanyagok távoznak. Egy egészséges, hidratált ember vizeletében több a víz, mint ezek a salakanyagok, de a dehidratáció előrehaladtával ez az arány egyre romlik.

A tested kiszűri a számára káros, nem használható anyagokat, ezeket újra “bevinni a rendszerbe”, újra áterőltetni ezen a folyamaton nem bölcs dolog.

6. A kaktusz remek folyadékforrás

Ez sem feltétlenül igaz. A kaktusz valóban tartalmazhat vizet, azonban annak a legnagyobb a valószínűsége, hogy a növény belseje szilárd és rostos lesz, mely közel sem tartalmaz elegendő folyadékot.

Emellett annak is nagy a valószínűsége, hogy a kaktuszból kinyert folyadék erősen savas és keserű, mely hányást, hasmenést okozhat. Ezek finoman fogalmazva sem könnyítik meg a helyzetünket a túlélés során, valamint jelentősen felgyorsítják a dehidratáció folyamatát.

Az írás természetesen nem taglalja minden tévhitet, legendát a túlélési helyzetben történő víznyerésről, de reméljük azért segítségetekre lesz. Alapszabályként elmondható, hogy gyakorlatilag bármilyen forrásból, bármilyen tisztának mondható vizet érdemes megtisztítani, tabletta, filter, forralás, vagy egyéb, számotokra ismert, biztonságos módon.

 

A survivalcache.com cikke alapján
Kép forrása: Flickr | Ineke Huizing

Szólj hozzá

Please enter your comment!
Please enter your name here