Adrenalin függőség – Hogyan ismerheted fel? Mit tehetsz ellene?

Mindig a tudatos életviselést kell szem előtt tartani – mondja a fáma – a biztonságos és nyugodt életet, de vannak olyanok, akiknek ez egyszerűen nem megy, mert a lételemükben van a veszély utáni vonzalom. Azonban mit lehet ilyenkor tenni? Hogyan kell/lehet kezelni ezeket az adrenalintól túlpörgött egyéneket?

Számtalanszor jön szembe velünk olyan szalagcím, hogy – „Gyorshajtás áldozata”, „Motorbalesetet szenvedett”, „Lezuhant ejtőernyőzés közben”, ezek elrettentő példák, de ennek ellenére sem szűnt meg az emberek ösztönös extrémitás utáni vonzalma. Mi hajtja ezeket a delikvenseket a pengeélen való keringőhöz?

 Az adrenalin függőség nem merül ki csupán az extrém sportok hajhászásában, megjelenthet a munkamániában, a bűncselekmények elkövetésénél vagy akár egy túlzsúfolt úttesten való átrohangálásban. Azaz közrejátszhat bármilyen olyan tényező, ami a normális mindennapi életünkből való kimozdítást indokolja. „A magyarázat: minél alacsonyabb valakinek az alapvető izgalmi szintje, annál inkább igyekszik azt növelni viselkedésével. Emellett környezeti hatások is szerepet játszhatnak: Ha valakivel szemben gyermekkorában túl magas elvárásokat támasztottak és nem tudott megfelelni, nem kapott elismerést, erősebb bizonyítási vágy munkál benne és veszélyesebb, extrémebb élményekre van szüksége, hiszen így kapja meg azt a nagyobb adrenalinlöketet, illetve elismerést, figyelmet, amelyre szüksége van. Az ilyen emberek azt hiszik, hogy a veszélyes helyzetek megélése során több öröm, mint fájdalom éri őket, úgy érzik, nem eshet bajuk, jutalomként élik meg az élményt, s az aggasztó jeleket nem veszik tudomásul” – indokolja Csizmadia Dóra Dalma pszichológus.

Azonban nem csupán a valóvilág szerelmesei, hanem ugyanígy a virtuális világ bolondosai is függhetnek az adrenalintól a négy fal között, ezért a játékok függői is e kategória csoportjába tartoznak, akik számára nem kielégítő megnyerni egy kört, hanem újra és újra keresik az intenzitást fokozó élményt. Azonban a hirtelen jött eufóriát gyakran kíséri mélypont és a kietlenség érzete, ami a függőségben szenvedő egyéneket kiszámíthatatlanná teszi és depresszióba söpri, ami az emberi kapcsolatok elvesztéséhez is vezethet.

A legfontosabb teendő ilyenkor a mértéktartás, tudni kell különbséget tenni megszállottság és függőség között, figyelni kell a külvilág és saját belső jelzésinkre. A tünet kialakulása jellemzően valami belső űrre utalt, amit viszont értékes emberi kapcsolatokkal és önmegvalósítással helyre lehet hozni, azonban az első és legfontosabb lépés, hogy felismerjük és merjünk szembenézni a problémával.