A folyóvizeken való átkelésről

Folyókon, forrásokon, folyóvizeket való átkelés során sok dolgot figyelembe kell vennünk, mielőtt eldöntjük a legbiztonságosabb és leghatékonyabb módját a túlpartra jutásnak. Ilyen például a túlpart távolsága, vízmélység, milyen zavaros a víz, milyen a sodrása és mennyi felszerelés van nálunk.

Az átkelés során a legfontosabb, hogy meg tudjuk tartani az egyensúlyunkat, ne essünk el, ne sodorjon el minket a víz. Általában előnyös ha levetjük a lábbelinket és a zokninkat, így jobb tapadást érhetünk el a folyómedren, sziklákon vagy a víz alján lévő fákon, fadarabokon. Ez természetesen környezet ás lábbeli függő, ugyanis van az vizes szikla, ami jobban csúszik mezítláb! Sőt a lábsérülés veszélye is fokozott mértékben fennáll ebben az esetben, azonban egy kis karcolás jobb, mint hogy elsodorjon minket az áramlat. Ha egy kis gáton, vagy valamilyen egyéb torlaszon át tudunk kelni, anélkül hogy mélyen a vízben gázolnánk, akkor mindenképpen hagyjuk fent a lábbelinket. Ilyenkor átkelhetünk a torlasz folyásiránnyal átellenes oldalán, így az megvédhet minket az erős áramlatoktól.

Egy sekély részen, sziklákon vagy ágakon, hordaléktorlaszon átkelni a túloldalra a legbiztonságosabb. Ha sok felszerelés van nálunk és nagyon hideg a víz, akkor kerüljük a combmagasságnál mélyebb részeken való átkelést. A túrabotunkkal vagy egy vastagabb ággal tapogassuk az előttünk lévő talajt, ez segít a mélység megállapításában és a meder vizsgálatában. Ha kezdünk elsüllyedni az iszapban, mederben, vagy egyre mélyül a folyó, fontoljuk meg a visszavonulást és keressünk egy másik szakaszt. A nagyon zavaros, sok erős áramlatot, zúgót tartalmazó szakaszokon se akarjunk átkelni.

Átúszni egy folyón rendkívül sok energiát igényel és nagy eséllyel veszítjük el közben a felszerelésünket, mivel a súlya folyásirányba fog húzni. Egyedül akkor fontoljuk meg az átúszást, ha kicsi a távolság és minimális a sodrás. Ne feledd, hogy minimális sodrás esetén is kicsit lentebb fogsz kikötni a túloldalon. Ezért ne csak a pontosan szembe lévő oldalra koncentráljunk, kicsit lentebbi szakaszokat is nézzünk be, lehetséges, hogy ott fogunk kikötni.

Sétálás közben csoszogjunk, tegyünk kicsi tapogatózó lépéseket. Könnyű elveszíteni az egyensúlyunkat. A sziklák és farönkök csúszósak lehetnek, figyeljünk rájuk és a sétabotunkkal támogassuk magunkat. Mindkét lábfejünket tartsuk közvetlen érintkezésben a mederrel, ez segíti stabilitásunkat és ellenállásunkat az áramlatokkal szemben.

Ha mégis elesnénk és belekerülnénk a sodrásba, akkor a sodrás irányával merőleges szögben kezdjünk el kiúszni . Ez a leghatékonyabb és a legenergiatakarékosabb módja a túlpartra jutásnak. Ne próbáljunk megküzdeni az áramlattal!

Fektessünk nagy hangsúlyt az átkelés módjának, helyének megválasztására, ne kerüljünk emiatt egy életveszélyes szituációba. Jól válasszuk meg az átkelés helyét, és ne vállaljunk semmilyen kockázatot, ami nem feltétlenül szükséges. Inkább várjunk míg megfelelőbbek lesznek a körülmények, vagy keressünk másik helyet az átkelésre, ne kerüljünk potenciálisan veszélyes helyzetbe, ha nem elkerülhetetlenül szükséges.

Keltél már át folyóvízen, vagy van valami egyéb javaslatod, tanácsod? Ha igen, oszd meg velünk élményeid, tippjeid komment formájában!

Forrás: survivalkit.com
Kép forrása: Flickr | Tomas Sobek