8 élelmiszer, amit érdemes raktároznunk

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mindenki tudja, hogy érdemes volna valamilyen fajta ételt tárolnia az éléskamrájában vészhelyzet esetére és felkészülés végett. De hol kezdjük el, és milyen táplálékot tároljunk?

Érdemes olyan dolgokat eltárolnunk, amiket a mindennapok során is használunk. Miért költenénk valamire, amit utána nem is használunk? Plusz ha gyorsan szükség van valamire, ne akkor kelljen kitalálnunk hogy kell elkészíteni valamit, amit még sosem ettünk.

A zöldségeket és gyümölcsöket gyakran meg tudjuk termelni magunknak, és külön fejezet ezek tartósítása és tárolása, ezért nem tartalmazza ezeket a cikk.seasalt

1. Só. Nem csak ételízesítésre, de tartósításra is tökéletesen alkalmas. Azért ez szerepel a lista tetején, mert legtöbbünknek semmilyen természetes forrás nem áll rendelkezésére a közelében, hogy sót szerezzen. Növényeket tudunk termeszteni, de a sót nem találjuk meg a kertben. Tároljuk száraz helyen, mert a nedvességtől összeragad. Ha sok mindent tartósítunk és sok húshoz használjuk, legalább 22-23kg-ra lesz szükségünk egy évre, de lehetséges, hogy még többre.

fat2. Zsiradék. A testünk igényel egy bizonyos mennyiségű zsiradékot, hogy jól működjön. A gyümölcsök és zöldségek részét képezik egy kiegyensúlyozott étrendnek, de emellett ha nincs saját húsunk, amiből kisüthetjük a zsírt, nincsen zsiradékforrásunk. A legjobbak: vaj, zsír, kókuszolaj és olívaolaj. Jelölgessük a tárolót vagy valahogyan mérjük mennyit használunk el egy hónapban, majd szorozzuk fel. A kókuszolaj nem csak főzéshez, de házi krémekhez, kenőcsökhöz is felhasználható. Körülbelül 10 liter kókuszolaj, 4 liter kisütött zsír, 1 üveg olívaolaj, és 6 kg vaj a cikk írójának éves raktára. Persze ezt módosítsuk a szerint mi mennyit használunk és miből. Például ha figyelünk az egészségre, 6 kg vaj helyett több kókuszolajat halmozzunk fel. Figyeljünk rá, hogy napfénytől és melegtől távol tartsuk, és a fagyasztóba is rakhatunk a vajból és zsírból.

wheat3. Búzaszemek. Sokak listáján szerepel a liszt, mint tárolni való, pedig nem igazán alkalmas hosszú távú tárolásra. Megavasodhat és a kártevőket is vonzhatja. A búzaszemeket és más formájú gabonákat a gluténérzékenyek évekig tárolhatnak. Ezeket lisztté is lehet őrölni, de tökéletesek salátákhoz, müzlikhez. A szerző 45 kg-ot használ fel évente, persze a család méretétől függően határozzuk meg a mennyiséget, és tároljuk száraz, hűvös helyen.

honey4. Méz. A méz egy nem romlandó táplálék. A nyers méz tökéletes étkezéshez, főzéshez és egészségügyi felhasználásra is. Készíthetünk gyömbéres mézet a hidegebb és influenza veszélyes évszakokra. Továbbá jó még a sebekre és az allergián is segíthet. Ha megkeményedik, kikristályosodik, csak helyezzük forró vízbe. Plusz jó az íze magában is, és a kávénkba is rakhatjuk. Tulajdonképpen egy természetes egészséges édesítő lehet cukor helyett. Közvetlen napfénytől tartsuk távol.

sugar5. Cukor: Cukorra leggyakrabban sütéskor, házi lekvár illetve zselék készítésénél van szükség. Egészség szempontjából jobb, ha nem használunk hagyományos fehér cukrot, helyette nád cukorral készítjük az összes lekvár és zselé receptet. Összehasonlítva a hagyományos receptekkel körülbelül negyed annyi cukrot tehetünk mindenbe. Nagyjából 18 kg cukor ajánlott egy évre, persze ez függ attól is, hogy mennyi süteményt sütsz és lekvárt készítesz. A cukrot mindig egy száraz helyen, külön dobozban tárold.

 

bean6. Bab: (Tudtad, hogy a listában lesz, ugye?) A szárazbab nem csak olcsó, könnyű tárolni, magas a tápértéke, de tavasszal elültetve újra kihajt. Persze meg kell győződnünk arról, hogy vetőmag, amit elültetünk. Sokan a vetőmagokat a fagyasztóban tárolják, ez azért nem szerencsés módszer, mert a bab nem biztos hogy ki tud teljesen engedni és ha túl sok nedvességet tartalmaz még nem kész a vetésre. Én a vetőmagokat egy befőttesüvegben tárolom, fénytől és nedvességtől elzárva. Gyakran készítek sonkás bablevest, de számos más módja van a felhasználásának, például zöldségként tálalható főétel mellé. Akárhogyan is szeretnénk felhasználni, fontos, hogy a babot minden esetben sötét, száraz, hideg, helyen kell tárolni.

oat7. Zab: A zab olcsó és számos módon használható, müzliként, péksüteményekben, és akár lisztben is. Sok rostot tartalmaz és egyszerűen ízesíthető gyümölcsökkel, fűszerekkel. Én hetente legalább egyszer eszek zabkását reggelire, fahéjjal, egy darab vajjal és egy kevés cukorral kiváló, de ha van kedved tehetsz hozzá őszibarackot, áfonyát, mazsolát vagy más gyümölcsöket. Emellett készíthetünk belőle például zabkása szeletet. Fontos, hogy mindig száraz helyen tároljuk.

coffee8. Kávé: Legtöbbünknek nincs más elérhető kávéforrás, mint hogy megvásároljuk. Ha te inkább teát fogyasztasz, ez a rész nem rád vonatkozik. Sokan viszont kávéimádók, képtelenek nélküle élni, és van aki szereti is magának elkészíteni. Mindannyian, akik rendszeresen fogyasztunk kávét és nélküle gyakorlatilag képtelenek vagyunk felébredni, ismerjük a különbséget a dobozos és a frissen őrölt kávé között. Kávéőrlő gépeket lehet vásárolni, és minden reggel frissen őrölt kávét ihatunk. Még egy érv az otthon készített kávé mellett: az egész kávébab sokkal tovább tárolható, mint az őrölt kávé. Ne feledjük, mindig száraz és sötét helyen kell tárolni!chocolate

Bónusz 9. – Csokoládé. Nem feltétlenül szükséges a túléléshez, de pszichológiailag nagyon sokat tud dobni a morálunkon, ha jó ideje nem ettünk, és van egy kis tartalékunk. Gyerekeknek is kiváló ebből a szempontból, és cserealapnak is jó lehet, hiszen sokan rajonganak érte.

Kép forrása: Flickr | Robert Benner